ZO LEERT ELK KIND LEZEN EN SPELLEN

actueel B alt van raamsdonk overleed vorig jaar op 85-jarige leeftijd. In 2018 spraken wij hem over zijn levenswerk*. Hildegonde mostert zet zijn werk voort. op woensdag 6 april geeft zij een webinar over de alfa-bedding methode. er zit een grote denkfout in de huidige leesmethodes. Kinderen met aanleg voor het ontwikkelen van dyslexie worden daar de dupe van. dat was de overtuiging van balt van raamsdonk. Hij was zelf dyslectisch en ontwikkelde de pre-leesmethodiek Alfa-bedding. Hiermee kunnen óók kinderen met aanleg voor dyslexie succesvol leren lezen en spellen. tekst: julie houBen 24 Brokkenpiloot balt was als kind een druk en ondernemend jongetje. een brokkenpiloot met weinig besef van tijd en ruimte. “Ik was waar mijn aandacht was”. lezen was een ramp. Het lukte hem niet. Hij ging voortijdig van school en had veel verschillende baantjes. uiteindelijk werd hij een succesvol ondernemer. Hij ontwikkelde onderhoudsmiddelen voor auto’s en bracht deze middelen met zijn eigen bedrijf op de markt. misvatting na de verkoop van zijn bedrijf ging hij aan de slag met zijn levensvraag: waarom begrijp ik dingen snel en kan ik prima praten, maar niet goed lezen? “Ik nam contact op met de universiteiten en sprak met vooraanstaande wetenschappers op dyslexiegebied. Van hen hoorde ik allerlei theorieën over de mogelijke oorzaken van dyslexie. en dat ze op een internationaal congres uiteindelijk gewoon hebben besloten: dyslexie is een probleem met het onderscheiden van klanken binnen een woordklank. Alle leesmethodes gaan nu uit van het principe dat je een letter aanleert door hem te horen. maar dat is volgens mij een grote misvatting. lezen doe je met je ogen en letters zijn zichtbaar. die moet je je dus visueel eigen maken! en niet via de omweg van de klank.” verschil tussen ei en ij Vanuit dit inzicht ontwikkelde balt zijn pre-leesmethodiek Alfa-bedding. In groep 2, voordat kinderen met lezen beginnen, leren ze visueel en tastend de letters kennen. en ze leren woordbeelden als geheel herkennen. na de losse letters volgen veelgebruikte samenstellingen zoals de ei, ij, au en ou. Hierdoor worden letters en woordbeelden innerlijk voorstelbaar. Alleen wat herkend wordt kan benoemd worden. *dit interview is eerder gepubliceerd in i&W Magazine nr 1 - 2018 Zo leert elk kind

25 Online Touch ZO LEERT ELK KIND LEZEN EN SPELLEN Home


You need flash player to view this online publication